Vijf tips om je USP te bepalen

Veel ondernemers worstelen met de vraag hoe ze hun doelgroep het beste kunnen bereiken. Door de alsmaar stijgende concurrentie wordt dat ook steeds moeilijker. Daarom is het van belang dat je als onderneming iets unieks te bieden hebt. Het bepalen (en het communiceren) van je unieke eigenschappen (je USP’s) helpen hierbij.

De term USP (Unique Selling Point) is ‘het unieke voordeel’ van jouw dienst. Het is precies datgene wat jouw praktijk of behandelwijze zo aantrekkelijk maakt en waarmee je je onderscheidt van de concurrentie.

In principe kan elk bedrijf de voordelen van de diensten dat het levert noemen. We hebben het dan vaak over goede service, kwaliteit, deskundigheid en betrouwbaarheid. Heel goede eigenschappen natuurlijk maar niet echt uniek.

“Maar vrijwel niks is toch meer uniek in deze tijd?” merkte een klant laatst op. En daar heeft zij helemaal gelijk in.

Het gaat er ook niet om dat wát je aanbiedt aan klanten totaal nieuw hoeft te zijn. Het gaat er meer om dat je net even anders bent je of dat je meer biedt dan je concurrenten.

Stel dat je een paramedisch therapeut bent. Een voordeel is dat je klanten snel terecht kunnen. Maar dat is niet uniek. Een USP kan zijn dat je de intake (Directe Toegang) online doet, bijvoorbeeld via Skype, of dat je gespecialiseerd bent in een bepaalde behandelmethode.

Een USP is wat de dienst die je levert anders maakt en dus begerenswaardig. Om je klant te overtuigen om zich door jou te laten behandelen zul je dus niet de algemene voordelen moeten communiceren maar juist die unieke voordelen.

In de praktijk blijken veel coaches en therapeuten het lastig te vinden om de unieke voordelen van hun dienst te noemen. Dat komt enerzijds omdat ze soms geen idee hebben wat hun dienst zo bijzonder maakt. Anderzijds komt dat doordat ze niet precies weten wat de concurrentie doet en ze te weinig kennis hebben van de klantbehoeften. Een gemiste kans natuurlijk!

Heb je ook moeite met het bepalen van je USP? Hieronder bied ik je 5 tips die je op weg helpen:

Tip 1. Neem je eigen bedrijf of dienst onder de loep.

Het in kaart brengen van de kenmerken van je dienst geeft inzicht in wat je voor wie doet. Een mooie oefening hiervoor is om al je diensten op te schrijven. Welke prijs vraag je hiervoor, wat zijn de voordelen per dienst en welke problemen los je hiermee op voor je klanten.

Tip 2. Wees op de hoogte van wat je concurrenten doen.

Het is erg belangrijk om precies te weten wat je concurrenten doen. Concurrenten kunnen heel goed laten zien wat je juist wel moet doen of juist zou moeten laten. Binnen deze marges kun je je onderscheidend vermogen bepalen.

Tip 3. Bepaal je onderscheidend vermogen.

Dat is anders zijn dan je concurrenten. Want door anders te zijn bied je je potentiële klant iets waar de rest niet over beschikt. Het hoeven niet eens hele grote verschillen te zijn.

Tip 4. Weet voor wie je het doet.

Heb je in kaart gebracht wat je dienst precies doet, dan kun je nu bepalen voor wie je dat precies doet. Spreek je momenteel ‘iedereen’ aan? Kijk dan wat voor klanten passen binnen jouw profiel. Oftewel, wie is de ideale klant voor jouw dienst?

Tip 5. Laat uniek ook echt uniek zijn.

Met elk koffiezetapparaat kun je koffie zetten. Maar met de Philips Senseo maak je makkelijker koffie dan met al die andere (of het lekker is laten we even in het midden). Dat is een USP. Om de unieke voordelen van je dienst te ontdekken kun je dat voor jezelf omschrijven als: ‘anders dan mijn concurrent doen wij/bieden wij/kunnen wij/hebben wij…’

Het bepalen van je USP helpt dus heel doelgericht de toegevoegde waarde van je product te formuleren. Stem je hier de boodschap in je communicatie-uitingen op af, dan ben je onderscheidend en word je onweerstaanbaar voor je potentiële klant!

Geen idee hoe je dit kunt aanpakken en implementeren in jouw bedrijf?

Neem dan contact met me op. Door in gesprek te gaan, ontstaan er ideeën en een andere blik op je bedrijf geeft je inzichten, die je misschien zelf niet heft gehad. De zgn. ‘bedrijfsblindheid’ komt vaker voor dan je denkt. Bel 06 – 2277 4741, whatsappen mag ook natuurlijk.

Geplaatst in Tips.